Jak zadbać o zdrowe plecy?

dyskopatia

Bóle kręgosłupa powoli stają się dolegliwością, na którą cierpi coraz większy odsetek osób. Na dodatek często dolegliwość ta dotyka nie tylko osoby w podeszłym wieku, ale dzieci i młodzież. Czy można zapobiec bólom pleców?

Ruch to zdrowie

Z przykrością należy zauważyć, że w dzisiejszych czasach coraz mniej się ruszamy. Spacery zastępowane są przejażdżką do centrum handlowego, gra w piłkę – grą na komputerze. Coraz częściej w młodym wieku stwierdzane są wady postawy. Nie pomaga również fakt, że wiele godzin spędzamy siedząc w szkolnych ławkach – w przypadku dzieci czy na biurowym fotelu w przypadku dorosłych. Niepokojem napawa fakt, że coraz więcej dzieci nie ćwiczy na zajęciach wychowania fizycznego, a dla niektórych jest to jedyna aktywność fizyczna w całym tygodniu.

Jak uniknąć bóli kręgosłupa?

Najlepszym lekarstwem dla naszego kręgosłupa jest ruch. Dzięki ćwiczeniom krążki międzykręgowe są lepiej odżywione, a nasz kręgosłup będzie przez długie lata służył nam w dobrej kondycji. Idealną aktywnością fizyczną jest pływanie – warto przynajmniej raz w tygodniu wybrać się na basen, aby popływać. Powinniśmy także profilaktycznie stosować gimnastykę, a w przypadku dolegliwości bólowych skorzystać z kinezyterapii. Nie musimy od razu poświęcać godziny czy dwóch na ćwiczenia, wystarczy, że w czasie przerwy w pracy przeciągniemy się, przeprostujemy kręgosłup, wykonamy parę prawidłowych przysiadów czy serię wciągnięć brzucha. Nie są to ćwiczenia trudne i wymagające dużego zaangażowania, a niewątpliwie pomogą naszemu kręgosłupowi. Warto też zaplanować sobie czas na codzienną aktywność fizyczną – choćby krótki spacer czy parę minut gimnastyki porannej czy wieczornej. Nasz kręgosłup będzie nam wdzięczny.

Zredukuj wagę

Dużym obciążeniem dla kręgosłupa jest także nadwaga. Każdy zbędny kilogram to większe obciążenie kręgosłupa, dlatego warto zrzucić wszelkie nadwyżki wagi. Zdrowe żywienie w połączeniu z codzienną aktywnością fizyczną w krótkim czasie może dać dobry i zdrowy efekt.